Het is voer voor cijferfetisjisten, de onderhoudsbeurt aan de A28 tussen Wezep en Zwolle. In zes maanden tijd worden 76 camera’s, 186 matrixborden en 1150 lampen vervangen. Dat laatste valt het meest op. Want in een nacht verandert het licht van oranje in wit.
Tot februari is Rijkswaterstaat ’s nachts vrijwel continu langs de snelweg te vinden. Het gaat om de A28 tussen Wezep en bedrijventerrein Hessenpoort bij Zwolle. Maar op knooppunt Hattemerbroek wordt ook de A50 onder handen genomen. In totaal gaat het om een afstand van 18 kilometer. Vrijwel alles wat met elektronica te maken heeft, wordt vervangen. De totale kosten: 17 miljoen euro. Maar dat moet ook een besparing opleveren.
Vijftig per nacht
Wat het meest in het oog springt, is het vervangen van de openbare verlichting. De bekende oranje lampen verdwijnen. Daar komen, inclusief nieuwe kappen, witte exemplaren voor terug. Die zorgen volgens Rijkswaterstaat voor beter zicht op de weg en minder lichtvervuiling erboven. In een tempo van vijftig lampen per nacht, worden in totaal 1150 armaturen vervangen.
Door de nieuwe lampen daalt het stroomverbruik langs de snelweg. De nieuwe LED lampen hebben 30 procent minder stroom nodig. De lampen kunnen gedimd worden, waardoor ze op rustige uren minder fel schijnen. Ook gaan ze veel langer mee: zo’n twintig in plaats van vier jaar. Welke besparing dit precies oplevert, zegt Rijkswaterstaat niet na te kunnen gaan.
Langs de A28 tussen Wezep en Zwolle worden in een half jaar tijd 1.150 lampen vervangen. Gemiddeld zijn dat er zo’n 50 per nacht.
Nieuwe matrixborden
Het zijn niet de enige lampen die worden vervangen. Op het tracé worden nieuwe matrixborden geplaatst. Dat zijn de zwarte vierkanten boven de weg, die aangeven of een rijbaan afgesloten is of dat een aangepaste maximumsnelheid geldt. Dit worden LED varianten. In totaal gaat het om 186 stuks, exclusief de nieuwe matrixborden die afgelopen zomer al zijn geplaatst op knooppunt Hattemerbroek. Daarnaast worden 22 ‘besturingsstations’ naast de weg vervangen.
De situatie op de weg wordt nauwlettend in de gaten gehouden vanuit een verkeerscentrale. Dat gebeurt via camera’s. In de omgeving van Zwolle zijn dit nog analoge modellen. Het beeld is korrelig en de kleuren zijn mat. Om veel scherper beeld te krijgen van wat op de snelweg gebeurt, worden in totaal 76 camera’s vervangen. Op portalen en cameramasten in de middenberm staan voortaan digitale camera’s.
Extra reistijd
Deze maand is Rijkswaterstaat begonnen aan de onderhoudsklus. Het doel is om alle werkzaamheden in februari te hebben afgerond. Om de overlast te beperken wordt zoveel mogelijk ‘s nachts gewerkt. Soms zijn omleidingen nodig. Dat zorgt voor 5 à 10 minuten extra reistijd.
bron: www.destentor.nl