Schiphol: groei & groen samen

Schiphol kan het grote voorbeeld zijn voor airports in het voeren van milieuvriendelijk beleid. Dit zei CEO Jos Nijhuis vanmorgen bij de opening van de Airports Going Green Conference in het Hilton Hotel op de luchthaven. Groei en groen kunnen volgens Nijhuis best samengaan.

Op initiatief van Schiphol ondertekenen luchthavens van over de hele wereld later vandaag de ‘Airports Sustainability Declaration’, waarin luchthavens afspreken dat ze de komende jaren ‘forse stappen’ willen zetten op het gebied van duurzaamheid.

De milieuconferentie voor luchthavens wordt voor het negende jaar gehouden en heeft ten doel elkaar op te peppen om nog ‘groener’ te opereren. Aan de toespraak van Nijhuis ging een filmpje met Kermit de Kikker vooraf, met als centrale boodschap: ‘It is not easy to be green.’

De luchtvaartsector heeft een lastige boodschap te verkopen, want vliegtuigen zijn niet per definitie milieuvriendelijk. De komst van steeds zuiniger vliegtuigen betekent weliswaar een lagere uitstoot van broeikasgassen en minder geluid per toestel, maar de totale groei van de luchtvaart heft dit weer op.

Jos Nijhuis zei op de conferentie dat ‘de mens’ niet om de waarheid heen kan: “Ons gedrag heeft geleid tot langdurige veranderingen op aarde.” Maar de directeur van Schiphol denkt dat de toename van de luchtvaart en milieubeleid best samen kunnen gaan.

“Luchthavens hebben een nieuwe modus operandi nodig. We moeten de leiders worden in een groene wereld, groei van de sector kan hand in hand gaan met bescherming van het milieu.” Nijhuis noemde de eigen maatregelen van Schiphol als voorbeelden, zoals elektrische bussen en taxi’s, LED verlichting, recycling van materialen. “Wij zijn geen uitzondering, dit kan elke luchthaven doen.”

Dijksma
Waar Nijhuis niet op inging is dat de hoofdbron van vervuiling blijft bestaan: de vliegtuigmotor. Ook al slagen luchthavens erin klimaatneutraal te worden, de komst van vliegtuigmotoren die in het geheel geen milieu-impact hebben is nog ver weg.

Staatssecretaris Sharon Dijksma specificeerde dit op de conferentie: “Vliegtuigen produceren nu twee procent van alle broeikasgassen, maar daar blijft het niet bij, het lijkt erop dat dit de komende decennia zal verdubbelen.”

Dijksma onderstreepte het belang van het Klimaatakkoord van Parijs, eind 2015 en het milieuplan van de burgerluchtvaartorganisatie ICAO, begin deze maand afgesloten in Montreal. “Het is tijd om woorden om te zetten in daden. We moeten ‘Parijs’ en ‘Montreal’ serieus nemen. Het doel van de luchtvaart om in 2050 de uitstoot te hebben gehalveerd ten opzichte van het jaar 2005 moeten we halen.”

bron: zakenreis.nl