LED-verlichting gaat domineren

AMSTERDAM – “LED-verlichting is van nieuwigheid naar mainstream verschoven. In de toekomst zal LED domineren”, aldus Zia Eftekhar, CEO Philips Lighting Noord-Amerika.

Eftekhar verwacht dat de helft van alle verkochte lampen in 2015 een LED-lamp zal zijn. Voor 2020 zal dat percentage stijgen naar 75 procent. De ontwikkeling van LED in buitenverlichting gaat nog sneller: 75 procent in 2015.
De kosten voor LED-verlichting dalen en zullen in de toekomst verder zakken. “De prijzen dalen in eerste instantie vanwege de concurrentie, maar in de toekomst ook wegens lagere productiekosten. Nu betaal je al 60 procent van de prijs die je drie jaar geleden kwijt was”, vertelt Eftekhar.

Prijsdaling

Als de kosten lager worden, zal de terugverdienperiode korter worden waardoor LED-verlichting interessanter wordt. “Steden zijn bereid om een investering te doen die na tien jaar gaat uitbetalen, maar voor commerciële bedrijven duurt dat vaak te lang.”
ED Crawford, manager bij Philips Lighting Noord-Amerika, verwacht ook dat LED-lampen in prijs zullen dalen. “De verkoopprijs van een LED-lamp van 40 watt kan makkelijk binnen vijf jaar onder de tien dollar zakken. Mogelijk geldt dat ook voor de LED-lamp van 60 watt.” De huidige verkoopprijzen voor deze lampen zijn respectievelijk 30 en 40 dollar.

LED

Tijdens de internationale vakbeurs Lightfair in Philadelphia introduceerde Philips vorige week de LED-lamp die de gloeilamp van 75 watt vervangt. Een jaar eerder werd de LED-vervanger van de gloeilamp van 60 watt gepresenteerd. De lampen verbruiken 80 procent minder energie en gaan 25 keer langer mee in vergelijking met de gloeilamp.
De gele kleur van de LED-lamp, die alleen zichtbaar is als de lamp uitstaat, is bedoeld om het van oorsprong blauwige LED-licht om te vormen naar een normale warme kleur licht. Omdat LED slecht tegen warmte kan, is de lamp verdeeld in drie delen met daartussen ruimte, zodat de warmte afgevoerd kan worden.

Watt

Hoewel 60 en 70 watt nauwelijks gebruikt wordt in Europa, waar de 40 watt-lamp het populairst is, zijn het in de Verenigde Staten respectievelijk nummer 1 en 3 van de meest verkochte wattages.
“De reden is dat Europeanen meer losse lampen in hun woning hebben die dichter bij de persoon staan. Amerikanen hebben een lamp aan het plafond die de gehele kamer moet verlichten, dan heb je meer watt nodig”, verklaart Crawford.

Verenigde Staten

Jaarlijks worden in de Verenigde Staten 425 miljoen lampen van 60 watt verkocht en 90 miljoen lampen van 90 watt. Omdat LED-verlichting in lagere wattages eerder beschikbaar was, is het percentage verkochte LED-lampen in Europa hoger dan in de Verenigde Staten.
Ook speelt mee dat er een omslag moet plaatsvinden in het proces van de aankoop van een lamp. “Consumenten zijn gewend om voor een dollar een lamp te kopen, ook al gaat die lamp maar een jaar mee.”

Lumen

Overigens is watt niet de juiste term om de felheid van licht aan te duiden, legt Crawford uit. “Wij spreken over lumen: 800 lumen staat gelijk aan een gloeilamp van 60 watt, maar ook aan een LED-lamp van 12,5 watt. Maar mensen denken in watt en zoeken in de winkel een lamp van 60 watt.”
In de LED-lamp van 12,5 watt is een watt gelijk aan 64 lumen. “De uitdaging is om in de toekomst het aantal lumen per watt te verhogen, zodat het wattage verder omlaag gaat. Theoretisch zou een maximum van 180 tot 200 lumen per watt mogelijk zijn.”

bron: www.nuzakelijk.nl