Het Limburgse familiebedrijf Young Living van Jeroen Pans is gewend om generaties vooruit te denken. De keuze om in duurzaamheid te investeren lag dan ook voor de hand, zeker omdat op het hoge energieverbruik van een meubeltoonzaal flink wat winst te halen valt.
Een kleine vier jaar geleden gooide Jeroen Pans, derde telg uit een Maastrichts geslacht van meubelverkopers, het roer om. De dure designmeubelen gingen de deur uit. Daarvoor in de plaats kwam een wat betaalbaarder assortiment dat volgens hem beter aansluit op de huidige tijd. Pans: ‘Mensen wisselen steeds vaker van interieur. Daar horen meubels bij die er goed uit zien maar nier direct een vermogen kosten.’
Resterende 3000 m2
De strategische ommezwaai dwong de ras ondernemer om na te denken over andere aspecten van zijn bedrijf. Rond het pand waar Young Living in Maastricht is gevestigd, bestond lang onzekerheid. Het was onduidelijk of het bedrijf daar mocht blijven en wat de mogelijkheden waren om uit te breiden. Het gebrek aan perspectief had z’n sporen nagelaten, aldus Pans: ‘We hebben een tijd niet volop geïnvesteerd in onderhoud en verbetering.’
Toen duidelijk werd waar Pans en de zijnen aan toe waren (ze mochten blijven), pakten ze de zaken voortvarend aan. Van de tienduizend vierkante meter werd tweederde verhuurd aan de nieuwe buren Leen Bakker en Baby Dump. Zelf richtte hij zijn nieuwe winkel in op de resterende drieduizend vierkante meter. Volgens Pans nog steeds een ‘gigantische ruimte’.
Valkuilen voorkomen
Mede op aandringen van zijn schoonbroer stortte hij zich op de verduurzaming van de zaak. De meubelwinkel is bij uitstek een vorm van retail die flink wat energie verbruikt. Het fraai uitlichten van iedere showroom kost bakken met elektriciteit. Dimmen of uitschakelen is geen optie. De presentatievan het product is extreem belangrijk voor het verkoopsucces. De grote open ruimtes worden non-stop verwarmd. Pans: ‘Daar viel dus heel veel winst te behalen.’
Maar waar begin je? Pans: ‘Het punt met zaken als LED verlichting en zonnepanelen is niet dat het heel ingewikkeld is. Het punt is dat je er geen ervaring mee hebt.’ Gezamenlijk gingen ze zich inlezen en wonnen ze advies in bij Essent. Het doel was snel tot actie te komen en tegelijk de grootste valkuilen voorkomen.
Voor de winst die in het pand te behalen viel, werd een EnergieFitscan uitgevoerd waarbij de ondernemers een overzicht krijgen van alle punten die verbeterd kunnen worden. Een voordeel was dat het pand recent geïsoleerd was. Besloten werd om zich te concentreren op opwekken middels zonnepanelen en besparen met LED verlichting.
Durven investeren in de toekomst
Pans pakte het gelijk groots aan: het volledige dak werd vernieuwd. Op het dak werden maar liefst 790 zonnepanelen aangebracht. Die werden zo neergelegd dat ze een constante opbrengst garanderen, zonder schommelende piekbelasting. Pans: ‘Je moet voorkomen dat je te veel produceert want we kunnen wel wat terug leveren maar de energie niet opslaan.’ In de winkel kwam naast de LED verlichting ook LED schermen. ‘Die zorgen ervoor dat je een zithoek heel sfeervol kunt presenteren.’
Het resultaat is nu, een kleine vier jaar na de investering, dat het energieverbruik van Young Living precies op nul uitkomt. Pans erkent dat zonnepanelen niet een heel emotioneel onderwerp is, maar hij is er toch wel heel erg trots op: ‘Wat ik geweldig vindt is dat je een duurzame investering in de toekomst doet. Die panelen gaan 25 jaar mee. Essent garandeert dat ze tegen die tijd nog steeds een opbrengst hebben van 87 procent. Met zo’n garantie durf je wel te investeren in de toekomst.’
Bijkomend voordeel van de financiële besparing is dat het meubelbedrijf ruimte overhoudt om nieuwe investeringen te doen. Er kunnen dingen uitgeprobeerd worden. Volgens Pans prikkelt dat de ondernemerslust. ‘Investeren in duurzame energie scheelt niet alleen geld maar het brengt ook weer toekomstmuziek in je bedrijf. We gaan nu eerst de voorgevel aanpakken.’
bron: www.rtlnieuws.nl