Drempel aangelegd op gevaarlijke kruising Bilderdijklaan-Wal in Eindhoven

EINDHOVEN – De aanleg van extra maatregelen om de kruising Bilderdijklaan-Wal in Eindhoven veiliger te maken is begonnen. De eerste drempel vóór het voorrangsfietspad is vrijdag aangelegd, net als de haaientanden, stopborden en de 30 kilometer-zone. Later volgen de rijbaanversmalling, knipperende LED verlichting, een tweede drempel, en extra verlichting.

De maatregelen werden vorige week aangekondigd na een dodelijk ongeval waarbij een 58-jarige fietsster het slachtoffer was. Eerdere pogingen om het autoverkeer af te remmen voor het kruisende fietspad op de Bilderdijklaan, hadden te weinig effect. Daarom werd voor een ingrijpende verandering gekozen. Om de veiligheid van fietsers te garanderen maar ze tegelijkertijd wel voorrang te geven. Daarmee wil het stadsbestuur het fietsen in Eindhoven comfortabeler en dus aantrekkelijker maken.

Het dodelijk ongeval maakte wel duidelijk dat een klein drempeltje, een knipperlicht en borden niet voldoende zijn. Vandaar de keuze voor het versmallen van het stuk weg tussen het Stadhuis en de kruising met de Bilderdijklaan. Dan is de 30 kilometerzone ook beter te handhaven. Stopborden, haaientanden en LED lichtjes in het wegdek moeten duidelijk maken dat de fietsers voorrang hebben. De door de drempels afgeremde automobilist krijgt door een betere verlichting bovendien beter zicht op de kruisende fietsers. De LED lantaarnpalen staan voortaan de hele avond en nacht op 100 procent aan. En er komt er een bij.

Bezwaren
Om de maximumsnelheid van 30 kilometer en de stopborden een wettelijk kader te geven is er deze week ook een verkeersbesluit gepubliceerd. Dat ligt nog zes weken ter inzage, bezwaar maken is mogelijk. Maar bezwaren staan de aanleg van de drempels en het plaatsen van de borden niet in de weg.

Bezwaren zijn er al van de brandweer en busmaatschappij Hermes, meldt het college van B en W in het verkeersbesluit. Volgens de brandweer maken de drempels het gebied minder goed bereikbaar. De blusvoertuigen zullen waarschijnlijk een andere route kiezen om de drempels te vermijden. Gezien het grote belang voor een veilige fietsroute, negeert het college van B en W voor deze ene keer de meningen van Hermes en brandweer. De politie en de Fietsersbond hebben na overleg wel ingestemd met de maatregelen.

Buslijn 17
Hermes overweegt een andere route te kiezen voor lijn 17 naar de Roosten, de enige buslijn die hier de stad uit rijdt. Dan zou het Stadhuisplein niet meer direct bereikbaar zijn vanaf het station. De dichtstbijzijnde bushalte ligt dan op de Stratumsedijk of Keizersgracht. De inkomende bussen hebben geen last van de drempels; de busbaan wordt niet voorzien van snelheidsremmende maatregelen.

De exacte planning van de overige werkzaamheden is nog niet bekend, die zijn in voorbereiding, meldt een woordvoerder van de gemeente.

bron: www.ed.nl